Welcome to myHPAfamily blog!

Terima kasih di atas kunjungan anda ke dalam blog kami ini. Dari hanya sebagai pengguna produk HPA, kini kami libatkan diri dalam pelbagai altiviti kemasyarakatan setempat bersama HPA. Kami berbesar hati jika anda dapat melanggan kandungan blog ini melalui email atau RSS. Maklum balas dan komen yang positif kami amat hargai demi memperbaiki blog dan perkidmatan kami ini. Selamat melayari kandungan blog ini dan juga menyertai pelbagai aktiviti yang terdekat ini! .

Selamat Membaca!

Jadual PJS Abdullah Abdul Rahim

Borang Pra-Pendaftaran

Ruangan A: Pendaftaran Keahlian Warga HPA

1) Nama:
2) Alamat Email:
3) No Kad Pengenalan:
4) Jantina: Lelaki
Wanita
5) Bangsa Melayu
Cina
India
dan lain-lain
6) Taraf Perkahwinan: Bujang
Berkahwin
7) No Akaun Bank Islam (jika ada):
8) Alamat Surat Menyurat:
9) No Telefon:
10) Nama Pasangan:
11) No Kad Pengenalan Pasangan:
12) Nama Pewaris: (Pewaris yang akan mewarisi bonus anda)
13) No Kad Pengenalan Pewaris:
14) Bayaran RM 30 untuk seumur hidup kepada: CIMB :01180063391528
Maybank:114262350923
Cash on Delivery

Ruangan B: Pendaftaran Program-Program Anjuran Komuniti HPA Wangsa Maju

15) Program Ingin Disertai: Perkongsian Bijak Cemerlang (PBC)26&27 Febuari 2011
Kursus Pembetulan Tulang Belakang 2011
Kursus Bekam 2011
16) Nama Peserta:
17) No Telefon:
18) No Kad Pengenalan:
19) No Pengedar Bertauliah: (jika ada)
20) Bayaran RM50 setiap kursus kepada: (untuk Kursus Sahaja) CIMB :01180063391528
Maybank:114262350923
Cawangan HPA Wangsa Maju
21) Bayaran RM160 untuk hadir PBC kepada: CIMB :01180063391528
Maybank:114262350923
Cawangan HPA Wangsa Maju

Friday, April 3, 2009

Penyusuan Susu Ibu

Susu ibu merupakan makanan terbaik untuk setiap bayi. Sehebat mana pun ciptaan susu formula itu tiada yang dapat menandingi keajaiban "gold water" ini.

Susu ibu adalah makanan semulajadi dan terbaik yang dianugerahkan khusus untuk bayi anda. Ia mengandungi segala khasiat yang diperlukan dengan komposisi yang betul. Ia mudah dicerna dan sentiasa tersedia dalam suhu yang sesuai pada bila-bila masa. Susu ibu mengandungi antibodi yang tidak ternilai yang dapat melindungi bayi anda daripada jangkitan dan alahan,terutama dalam bulan-bulan pertama. Perkembangan dan kecerdasan seseorang bayi juga adalah lebih baik bila mendapat khasiat susu ibu.

E'izz Eiymann Nazrin sehingga kini (~2 tahun) telah mendapat susu daripada ibunya secara ekslusif (tiada air masak+ tiada makanan pejal) dan sehingga kini (fully breastfeed) dia tidak pernah sesekali mendapatkan susu formula berasaskan susu lembu.

Artikle ini juga berguna untuk para suami yang ingin menolong isteri dalam penyediaan susu ibu kepada anaknya. Pekara pertama jika ingin menyusukan anak yang bakal lahir atau bayi anda adalah setkan niat, azam dan doa yang kita (suami isteri) mahu menyusukan anak kita dengan susu ibu sendiri. Ini penting supaya minda ibu bersedia mengeluarkan hormon susu (prolactin).

Kepada para suami, belikan pam susu elektik yang terdapat dipasaran dengan harga RM300~RM500. Jenama seperti Spectra , Medela dan pelbagai lagi. Kami menggunakan Spectra 3 Electric Breast Pump kerana menggunakan elektik, kawalan kelajuan boleh diubah suai mengikut keselesaan, sucking system looks similar with baby sucking dan senyap (silence breast pum).

Kini setelah hampir dua tahun, kadar pengeluran susu semakin berkurangan dimana tak semewah semasa pantang.Ini kerana demand untuk baby terhadap susu berkurang kerana baby sudah menerima solid food. Walaubagimana pun saya mencari jalan bagaimana menambahkan susu.

Pemakanan tambahan yang dapat menambahkan susu ibu yang saya ingin syorkan ini adalah sebahagian produk HPA yang saya kenalpasti kelebihan menambahkan susu ibu. Antara produk tersebut adalah Kopi Radix,Cereal Radix, Kordial Kurma, Kordial Pegaga, Kordial Evergreen Centella, Madu Asli, softgel Habbatus Sauda, Spirulina dan Mega-3. Alhamdulillah saya masih dapat menyusukan E'izz Eiymann Nazrin sehingga kini.Dah dua tahun...








Untuk mengetahui lebih lanjut cerita penyusuan susu ibu ini, boleh kita kongsi bersama di blog personal saya ni. So selamat membaca..

No comments:

Blog Widget by LinkWithin